Teknisk informasjon
The painting is rendered in various painterly techniques. While the foundation of the house and the birch tree by the staircase railing have an obvious painterly character, in the form of brushstrokes and paint, the side of the house is executed with meticulous details that resemble a photograph. The combination of these different techniques creates a tension in the picture.
Proveniens
-1905-1908:
Kunstner
Nikolai Astrup
(1880-1928)
-1928-1928-:
Ukjent tilegnelsesmåte
Marius Meyer
(1877-1962)
-1968-1968:
Ukjent tilegnelsesmåte
Johan Anton Mowinckel
(1902-1968)
1968-1987-:
Arvet av
Privat eier
1968-1987-:
Arvet av
Privat eier
-1994-2005:
Kjøpt privat av
Privat eier
Utstillingshistorie
Separatutstilling
1986-6-21 - 1986-8-15
Nikolai Astrup. Naturkjensle mot industrisamfunnet
Sandalstrand, Jølster
Katalognummer 11
Se utstilling
2005-1-15 - 2005-2-27
Nikolai Astrup. Tilhørighet og identitet
Tønsberg
Katalognummer [no]
Se utstilling
2005-8-28 - 2005-10-23
Nikolai Astrup. Tilhørighet og identitet
Stavanger
Katalognummer [no]
Se utstilling
2005-11-6 - 2006-1-1
Nikolai Astrup. Tilhørighet og identitet
Trondheim
Katalognummer [no]
Se utstilling
2006-2-11 - 2006-3-26
Nikolai Astrup. Tilhørighet og identitet
Kristiansand
Katalognummer [no]
Se utstilling
2006-8-26 - 2006-10-1
Nikolai Astrup. Tilhørighet og identitet
Notodden
Katalognummer [no]
Se utstilling
2006-10-14 - 2006-12-30
Nikolai Astrup. Tilhørighet og identitet
Lillehammer
Katalognummer [no]
Se utstilling
Gruppeutstilling
Bibliografi
Loge, Øystein. Betrothed to Nature. Oslo: Det Norske Samlaget, 2010.
Bergens kunstforening. Katalog over Nikolai Astrups Maleriutstilling. Bergen: Bergens kunstforening, 1908.
Bergens Kunstforening. Nikolai Astrup 1880–1928. Mindeutstilling. Bergen: Bergens kunstforening, 1928.
Stiftelsen Modums Blaafarveværk (red.). Nikolai Astrup 1880–1928. Modum: [s.n.], 1987.
Loge, Øystein. Nikolai Astrup: tradisjon og overskridelse. [Høvikodden]: Henie-Onstad kunstsenter, 1994.