Teknisk informasjon
The artist does not write directly about this painting, yet reflects on what he calls “autumn colours” in his notebook Blandede motiver (Miscellaneous Motifs). In one colour composition he juxtaposes nuances of blood red, orange, crimson, a pinkish white and blue with olive-green, yellow, olive-blue and violet. The colours were alternately matt and glossy in order to create an atmospheric effect. Some of the same effect can be traced in this painting. The colour scheme resembles that used in Farmyard in Jølster (K25; 1902) and Storehouse in Jølster (K41; 1902–1905).
Astrup states in his catalogue of works from 1927 that painting number 64, “Autumn Rain in a Mountain Village” is painted with “the cheap 15-öre amateur paint tubes and on cardboard canvas”. This corresponds with the support material stated in the National Museum’s collection catalogue: oil on canvas glued to cardboard on fibreboard.
Proveniens
1899-1901:
Kunstner
Nikolai Astrup
(1880-1928)
1901-1944:
Kjøpt på utstilling av
Helga Marie Reusch
(1865-1944)
2003-current:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Utstillingshistorie
Separatutstilling
1928-11-11 - 1928-12-9
Nikolai Astrup. Mindeutstilling
Kristiania (Oslo)
Katalognummer [246]
Se utstilling
Gruppeutstilling
Kunstnerens notat
"Höstregn i fjellbyg- den"
Astrup, Nikolai til Kielland, Alexander, 1902-1906. Jølster Bibliotek, C.2.6.O.7.L.6_1. p. 4.
"Höstregn i fjellbygden".
Billedet var det förste, jeg ùdstille- de – malet 1899-1901 – utstillet 1901 Jeg var 19 aar, da jeg malte det, og jeg synes ofte, – (men det er vel indbildning); at jeg aldrig senere har kùnnet male og föle saa intenst overfor natùren – (ùten at copiere denne). Desværre var billedet malet med de billige 15 öres- amatör farvetùber, – saa jeg er bange for billedets holdbarhed.
det var mit förste billede og var malt omtrent udelùkkende med "amateurfarver" paa daarligt skisselærred og det har dog mærkelig nok holdt sig næsten uforandret i snart 20 aar
Astrup, Nikolai til Greve, Bernhard Henrik, Etter 1920. Jølster Bibliotek, B.3.8.O.3.L.8. p. 3.
Bibliografi
Loge, Øystein. Betrothed to Nature. Oslo: Det Norske Samlaget, 2010.
Høstregn i fjellbygden
Olje på lerret, 1899 - 1899, 550 x 840 mm
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Teknisk informasjon
The artist does not write directly about this painting, yet reflects on what he calls “autumn colours” in his notebook Blandede motiver (Miscellaneous Motifs). In one colour composition he juxtaposes nuances of blood red, orange, crimson, a pinkish white and blue with olive-green, yellow, olive-blue and violet. The colours were alternately matt and glossy in order to create an atmospheric effect. Some of the same effect can be traced in this painting. The colour scheme resembles that used in Farmyard in Jølster (K25; 1902) and Storehouse in Jølster (K41; 1902–1905).
Astrup states in his catalogue of works from 1927 that painting number 64, “Autumn Rain in a Mountain Village” is painted with “the cheap 15-öre amateur paint tubes and on cardboard canvas”. This corresponds with the support material stated in the National Museum’s collection catalogue: oil on canvas glued to cardboard on fibreboard.
Proveniens
1899-1901:
Kunstner
Nikolai Astrup
(1880-1928)
1901-1944:
Kjøpt på utstilling av
Helga Marie Reusch
(1865-1944)
2003-current:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Utstillingshistorie
Separatutstilling
1928-11-11 - 1928-12-9
Nikolai Astrup. Mindeutstilling
Kristiania (Oslo)
Katalognummer [246]
Se utstilling
Gruppeutstilling
Kunstnerens notat
"Höstregn i fjellbyg- den"
Astrup, Nikolai til Kielland, Alexander, 1902-1906. Jølster Bibliotek, C.2.6.O.7.L.6_1. p. 4.
"Höstregn i fjellbygden".
Billedet var det förste, jeg ùdstille- de – malet 1899-1901 – utstillet 1901 Jeg var 19 aar, da jeg malte det, og jeg synes ofte, – (men det er vel indbildning); at jeg aldrig senere har kùnnet male og föle saa intenst overfor natùren – (ùten at copiere denne). Desværre var billedet malet med de billige 15 öres- amatör farvetùber, – saa jeg er bange for billedets holdbarhed.
det var mit förste billede og var malt omtrent udelùkkende med "amateurfarver" paa daarligt skisselærred og det har dog mærkelig nok holdt sig næsten uforandret i snart 20 aar
Astrup, Nikolai til Greve, Bernhard Henrik, Etter 1920. Jølster Bibliotek, B.3.8.O.3.L.8. p. 3.
Bibliografi
Loge, Øystein. Betrothed to Nature. Oslo: Det Norske Samlaget, 2010.