ENGEL ASTRUP UNDER LUPEN

Visste du at Engel Astrup, Nikolai Astrups kone, var en aktiv utøver innen tekstilkunst? Astrup-forsker Tove Haugsbø og kurator Kesia Eidesen inviterer til samtale om et gryende forskningsprosjekt, lørdag 11. november på KODE.

Av Maria Tripodianos, KODE.

– Historiene om Engels kunstnerskap lever i stor grad som personlig kjennskap – gjerne hos folk som begynner å nå en viss alder. Så dette er et prosjekt som bør komme i gang snart, sier Tove Haugsbø, leder for Nikolai Astrup forskningssenter for kunst og landskap ved KODE (Astrup-senteret).

– Vi har så mange ubesvarte spørsmål om Engel. Kunstnerhjemmet hun delte med Nikolai viser mange spor etter hennes kreative arbeid med tekstiler, men vi vet veldig lite om henne som person, fortsetter hun.

Les mer om arrangementet «Tekstilkunstneren Engel Astrup» lørdag 11. november her

Et senter for det lokale fagmiljøet
Engel Sunde giftet seg med maleren Nikolai Astrup i 1907. Paret bodde sammen med sine, etter hvert, åtte barn på Sandalstrand i Jølster (Astruptunet). Sammen bygde og innredet de et vakkert hjem, dekorert med antikviteter og tekstiler. Engel var lidenskapelig interessert i tekstilkunst og opparbeidet seg en stor samling av historiske tekstiler.

– Gjennom Nikolais brev, vet vi at paret samlet på åkler fra Jølster-området. Astrup ble også trukket inn som fagmann i bunad- og folkedraktsspørsmål. Vi kan se for oss at hjemmet på Sandalstrand muligens fungerte som et slags senter for det lokale kunsthåndverksmiljøet, sier Kesia Eidesen, prosjektleder på forskningssenteret.

Engasjert familie
Nikolai Astrup hadde tidlig en interesse for tekstiler og designet mønster for teppevev som moren Petra Constance produserte. Hun var en habil vever, helt i front når det gjaldt å ta vare på denne tradisjonen og representert med billedvever på landsutstillinger i hele Norge. Engel Astrup hjalp også sin mann Nikolai, blant annet i atelieret med å lage trykk.

– Nikolai Astrup ble i 1925 spurt om å gjøre opptrykk av gamle, lokale bunadsforklær. Det virker som at Nikolai videreformidlet oppgaven til Engel, og vi tror dette var et av de første trykkeoppdragene for Engel, sier Haugsbø.

Fikk hederlig omtale
Nikolai Astrup døde bare 48 år gammel, i 1928. Etter mannens død tok Engel trykkeoppdragene videre og etablerte seg som tekstilkunstner.

– Vi vet at hun eksperimenterte med stofftrykk til forklær, men de eneste nedtegnede utstillingene vi har kommet over, er en husflidsutstilling i Jølster i 1910, der Engel vant førstepremie for sine broderier, og en utstilling i Bergens Kunstforening i 1939, sier Eidesen.

Etter utstillingen ved Bergen Kunstforening fikk Engel hederlig omtale i avisen for sine håndtrykkede duker i etterkant, blant annet for hvordan hun hadde modernisert og løftet frem det tradisjonelle.

Nytt forskningsprosjekt?
Engel Astrups rolle i utviklingen av tekstilkunsten og hennes betydning i nærmiljøet, er altså et uutforsket tema som det fattes interesse for på flere hold. Ved Astruptunet er de allerede i gang med å samle inn tekstiler fra Engels produksjon.

Leder ved Astruptunet, Solveig Berg Lofnes, samt førstekonservator Anne Britt Ylvisaaker fra KODE, er blant paneldeltagerne i samtalen lørdag 11. november, som vil finne sted i KODE 1.

– Vi er helt åpen for alle innspill på dette området og håper på innspill fra salen. Dette er en invitasjon til å få innblikk i et nytt forskningsområde, helt i sin spede begynnelse, avslutter Haugsbø.

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter

Nikolai Astrup